Reflexivní leadership v akademickém prostředí (dvoudílný webinář)

Lektorky:

Dr. Kateřina Machovcová (Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.)

Dr. Kateřina Zábrodská (Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.)

Časová dotace: Online synchronní výuka 2 x 3,5 hodiny, samostatná příprava cca 2 x 1 hodina

Termín konání: středa 28. dubna 9-12,15 hod. a středa 26. května 9-12,15 hod. (je třeba se účastnit obou termínů)

Anotace: S postupujícími změnami akademického prostředí se dynamicky proměňují i nároky a očekávání spojené s vedoucími pozicemi. Dochází k nárůstu manažerských a byrokratických povinností, které je stále složitější sladit s požadavky na vědecké a případné výukové zapojení. Vedení akademiků má navíc svá specifika: akademičtí pracovníci si velmi cení autonomie, preferují sebeřízení či spolupráci na partnerské úrovni. Jaké jsou tedy postupy efektivního leadershipu v akademickém prostředí?

Cílem tohoto kurzu je:

  • Rozlišit klíčové role (leader, manager, follower) a typické způsoby organizace práce (např. rozdíl mezi managementem a leadershipem)
  • Poznat specifika vedoucích rolí v akademické oblasti (s důrazem na střední management – vedoucí oddělení, kateder) a nároky na ně kladené (ze strany vyššího managementu, ze strany týmů seniorních/juniorních akademiků)
  • Seznámit se s vybranými koncepty leadershipu (reflexivní leadership, leadership v teorii sociální identity) a s jejich pomocí systematicky reflektovat vlastní styl vedení
  • Utvořit či upravit vlastní strategii vedení do budoucna

Kurz je rozdělen do dvou bloků, kterým předchází samostatná příprava. Vlastní lekce budou probíhat online a budou kombinovat přednášku s interaktivním zapojením (diskuse, práce v malých skupinkách, řešení úkolů).

V prvním bloku se budeme věnovat vlastnímu konceptu leadershipu – odlišíme různé role a způsoby organizování práce s důrazem na kontext akademické oblasti. Dále se i pomocí aktuálních výzkumů z ČR a zahraničí a se zapojením zkušeností participantů podíváme na specifika vedení v akademické oblasti, kde vedoucí pracovníci typicky nejsou kariérními manažery, ale naopak stále zůstávají i produktivními vědci a vědkyněmi. Seznámíme se s konceptem reflexivního leadershipu (Alvesson, Blom, Sveningsson, 2017) a možnostmi jeho uplatnění ve vědeckém prostředí. Leadership tito autoři chápou jako systematické úsilí o ovlivnění druhých. Jejich koncept leadershipu stojí na modelu 5P, který pomocí metafor poukazuje na klíčové složky leadershipu (zjednodušeně v češtině vize, hodnoty, emoce, klima, učení). Koncept si osvojíme pomocí praktických cvičení.

V druhém bloku zdůrazníme dynamiku vztahů mezi leadery a jejich následovníky (followers). Seznámíme se s konceptem leadershipu založeném na teorii sociální identity (Haslam, Reicher, Platow, 2020), která zdůrazňuje význam sdílené identifikace členů týmu. Seznámíme se s navazujícími strategiemi efektivního leadershipu. Na základě praktických ukázek budeme hledat způsoby, jak tuto konceptualizaci aplikovat na konkrétní intervence v pracovním prostředí účastníků. Upozorníme i na problematické aspekty leadershipu v akademickém prostředí, zejména v kontextu šikany a toxické pracovní kultury. Poznatky budou demonstrovány na případových studiích a na reálných případech z praxe.

Speakers

x